Saturday, October 6, 2012

> Little Smilemakers interview & postcards


Kaartje2Go had updated their blog with a new designer interview. Read the interview and check out all new postcards and designs! This week it was my turn to get some extra attention. TNX Kaartje2Go!My interview with Kaartje2Go was finished today. Here is a piece of it. All Dutch for now.

Wie ben je? Maaike Boot, grafisch ontwerper, patroon ontwerper en eigenaar Little Smilemakers Studio

Waar kom je vandaan? Ik ben geboren in Breda woon nu vijf jaar in Den Haag.

Welke opleiding(en) heb je gevolgd? Na de middelbare school ben ik naar het Grafisch Lyceum Rotterdam gegaan. Heerlijk was dat! Al die creatieve mensen om me heen! Na die studie ben ik meteen gaan werken bij een ontwerpbureau. Daarnaast deed ik de avondopleiding grafisch ontwerp en typografie aan de Koninklijke academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Sinds een jaar heb ik mijn Little Smilemakers Studio en ben ik ook werkzaam voor Kaartje2Go.

Wat doe je het liefst in je vrije tijd? Ik hou van fotograferen, lezen, dansen, yoga, een goede tentoonstelling bezoeken, (cheesecake) eten met vriendinnen en mooie reizen maken.

Hoe ben je op de naam ‘Designalicious’ gekomen? Die naam gaat al een tijdje mee. Tijdens mijn studie moesten we als opdracht onszelf ‘branden.’ Huisstijl ontwerpen, website maken maar ook onszelf als ‘brand’ presenteren naar de buitenwereld. Ik vond mijn eigen naam toch net iets te Hollands deze naam leek helder en duidelijk. Na deze opdracht is designalicious als naam een eigen leven gaan leiden. Voor al mijn online werk via websites gebruik ik deze naam. Het fungeert nu een beetje als ‘dochter’ van Little Smilemakers Studio.

Hoe / waarmee ontwerp je? Een ontwerp begint met een schets op papier, meestal met een zwarte pen of marker. Soms werk ik iets verder uit op papier, met kleur of papierknipsels, en soms vertaal ik mijn schets direct naar een digitaal bestand. Hiervoor gebruik ik Illustrator en Photoshop.

Waardoor raak je geïnspireerd? Ik hou van reizen. Het verandert je perspectief en geeft me elke keer weer een dikke dosis nieuwe energie en inspiratie! Deze inspiratie vertaal ik vaak door in mijn werk. In veel van mijn patronen is duidelijk een thema terug te vinden. Zo maakte ik na mijn reis naar India een Rickshaw patroon voor Spoonflower. Elke keer als ik dat patroon weer zie ben ik weer heel even terug in die chaos van kleur, geluid en geur. Maar inspiratie haal ik ook uit kleine dingen. Een drukke markt, een bont gezelschap aan mensen, een fijne tentoonstelling, het perspectief van een kind. Inspiratie is overal!

Luister je naar muziek als je ontwerpt? Zo ja, naar wat luister je? Bebop jazz, Bossa Nova, Salsa en af en toe Reggae.

Wat is de leukste opdracht die je gehad hebt? Patronen maken voor recyclebare luiers. Van het concept alleen werd ik al helemaal blij. We kopen in Nederland massaal pampers, die zorgen voor een aardige berg afval. Deze luiers zijn uitwasbaar en hebben losse binnenbroekjes die gewoon in de kookwas kunnen. Het was zo leuk om die kleine spruiten in mijn ontwerpen buiten te zie dartelen (meer info).

Wat hoop je nog te bereiken als designer? Elke dag met fijne klanten samenwerken om mooie opdrachten te realiseren. Dat doe ik nu en dat hoop ik nog heel lang te kunnen doen.

Tot slot, wat is jouw favoriete kaart uit je eigen collectie? Ik ben nooit zo goed in het kiezen van een favoriet. Dat verschilt bij mij namelijk dagelijks! Een kaartje dat ik recent heb toegevoegd aan de collectie vind ik wel erg leuk. Een vrolijk geboortekaartje voor jongens met een retro tintje.